Shimano Alivio TE GT3 500AX bolognai bot s Alivio 3000 SRB ors teszt
Az Alivio a Shimano legkedvezbb rfekvs termkeinek csaldneve.
A korbbi vekben nem volt jellemz a cgre az, hogy alacsony rpont, minsgi cuccokkal keresse a vevk kegyeit. Azzal, hogy a „belp” kategrit is bevllalta, elrheti, hogy valra vljon az ltalam gyrtott szlogen: „Legyen mindenkinek egy Shimanja!” Az Alivio csald tagjai ugyanis pnztrca-bartok. Kvncsian vrtam, hogy e mell a bartsg mell mit kaphatunk a pnznkrt. Egy trkeny, gyenge botot, szthull, letapad fk orsval? Megnyugtathatok mindenkit, errl sz sincs. Hogy mire kpes, egy ilyen „vsrlbart” sszellts? Erre igyekszem vlaszt tallni.
Rendhagy mdon egy bolognai botra esett a vlasztsom a kiprblsra sznt szettek kztt. Eredeti clom az volt, hogy sznestsem a tesztek sort, s minl tbb mdszerhez tudjak megfelel felszerelst ajnlani. Terveim szerint egy kis folycska torkolatt vagy egy kzeli csatorna lakit szerettem volna felkrni egy kis egyttmkdsre, m a szoksos, mr megszokott „tesztidjrs” kzbeszlt. Az egsz hten tart szakad es a krnyez vzfolysokat tnkretette, mr horgszati szempontbl. Zavaros, megradt vz surrant minden mederben. A halfogsi eslyek a nullhoz kzeltettek, ezrt bolognai bot ide, bolognai bot oda, llvzen kellett prbra tennem. A ksbbiek sorn nem bntam meg a dntsem, mert az a terhels, amit a peca sorn kapott, felrt egy egynapos folyvzi sztatssal. De ne is szaportsam tovbb a „btket”, vegyk szemgyre kzelebbrl ezt az sszelltst!
|
Az egyik fszerepl |
Gyrt |
SHIMANO |
tpus |
Alivio TE GT3-500AX |
Teljes hossz cm |
500 |
Szlltsi hossz cm |
130 |
Bot tmege g (mrt!) |
340 |
Gyrk szma |
6 |
Gyrk tpusa |
SIC |
Tagok szma |
6 |
Illesztsek |
teleszkpos |
Dobsly g |
8-15 g |
Idelis zsinrmret mm |
0,14-16 |
A botot a csomagbl kibontva egyszer, nylon tasakba bjtatva talltam. Vlemnyem szerint a legolcsbb rfekvs termk is megrdemelne egy egyszer vszontasakot, mr csak a krnyezetnk megvsa rdekben is. Ez a manyag tasak ugyanis sajnos sok esetben nem pont a megfelel helyre kerl. Bizonyra kltsgkml oldalrl is meg lehet kzelteni a krdst, mgis ezt a csomagolst fel kell rnom a Shimannak... (Htha olvassk japnban is. :-))
A bot gyrzst vd sapka azonban mr javt a kezdeti megtlsen. Passzentos, knnyen levehet, illetve felhelyezhet, a cljt maximlisan ellt gyrvd sapka jr a bothoz.
|
Cipzras-tpzras |
A bot 5 mter hossz, ami a bolognai botok kztt nem mondhat hossznak. Valjban a meghorgszand hely adta mlysg az, ami meghatrozza a bot hosszt. Mivel ez vltozatos lehet egy-egy folyszakaszon, mindenki a sajt adottsgaihoz mrten dntsn a bot hossznak tekintetben. Csatornkon, kisebb vzfolysokon, 2-3 mteres mlysggel br szakaszokon tkletesen elegend lehet egy 5-s bolognai bot. Hogy llvizeken is lehetnk vele eredmnyesek, az nem krds. A bot gyrzse egyszer, a spiccre felhelyezett plusz gyr egy manyag csvecskre van erstve. (A komolyabb botoknl ezt egy bot anyagval megegyez karbon csvecskre szoktk bandzsolni.) Ha az rfekvst nzem a botnak, akkor ezen knnyen tllphetek. Elvgre ez a manyag cs is kellen megszorul a boton, s stabilan rgzti a gyrt. A boton 6 gyr tallhat, amelyeknek helye adott. Minden tag vgre kerl egy. A crnbl ksztett kts eszttikus, egyedl a lakkozst nagyzoltk el kicsit. Nhny helyen a kevesebb is elg lett volna.
|
A hossz botok legsrlkenyebb darabja |
A gyrknl meg kell mg emltenem azt is, hogy minden hossz, gyrs botnak az Achilles-sarka a gyrzs. Ez a bot legsrlkenyebb rsze. Knnyen elhajolnak, ha nem vigyzunk rjuk, s a sorozatos visszahajltgatsok sorn egyszer csak elpattanhatnak. Termszetesen nem egy orvosolhatatlan srlsrl beszlek, de jobb kell odafigyelssel kzelteni a gyrkhz. A bot a maga 5 mteres hosszval elfogadhat tmeg, ha hosszabb lenne 2 mterrel, mr mst kellene mondanom. Az orstart az ilyen botoknl elfogadott, gynevezett „bkazras” darab. A bothoz trsul szegdtt kis 3000-es Alivio orst masszvan tartja, nem enged neki semmilyen kilengst. Fegyelmezett prosrl van sz, krem!
|
Az ilyen botokon megszokott orstart |
A nyltag kellen hossz ahhoz, hogy knyelmesen be tudjam tmasztani, az orsval egytt az egyensly is elfogadhat.
|
Betmasztva |
Nzzk meg most az orst is kicsit kzelebbrl! Az Alivio modell nem tl rgen kerlt az zletek polcaira. A Shimano nem titkolt clja az volt, hogy mr a „belp” kategriban is letegye nvjegyt. J minsg, elfogadhat ron. Ors tekintetben a Shimannak nem illik mellfogni, ezrt kvncsian vrtam, milyen benyomsaim lesznek az orsrl. Elszr nzzk a klcsnt. Vgre egy „mozdonyfekete”, matt szn modell, egy kis hozz ill fmesen csillog „rtttel”.
|
Matt fekete, kevs csicsval |
Gyrt |
SHIMANO |
Tpus |
Alivio 3000SRB |
Tmeg g (mrt) |
280 |
tttel |
5,2 : 1 |
Mret |
30 |
Csapgy |
1 golyscsapgy + 1 tgrgs csapgy |
Dob |
Dralumnium |
Dobemels |
Variospeed dobemel rendszer |
Visszaforgs gtls |
azonnali visszaforgsgtl |
Fkrendszer |
hts fk |
Zsinr behzs cm |
74 |
Zsinr kapacits mm / m |
0,16 / 170 |
Orshz anyaga |
XT7 grafit |
Egyszer, nem hivalkod, mgis egyszersgbl fakadan szp kis orsnak tallom. Az orst 2 csapggyal vrtezte fel a Shimano, ami nem gond, ha ezek j minsgek, s a megfelel helyen vannak. Ismerve a cg orsit, nincs ktsgem efell. A zsinrkapacitsa 16-os damilbl 170 mter, tmege 280 g, tttele 5,2 : 1. Egy tekersre 74 cm-t tud becsvlni a kis kurbli. A feltekercselt zsinrt szpen rakta, a dobon kialakult zsinrprofilban nem talltam kivetnivalt. Hogy a fkje mennyire megbzhat, az majd kiderl. Egyetlen emltsre mlt hinyossgt fedeztem fel, mgpedig azt, hogy csupn egyetlen dobot kapunk hozz. Nincsen ptdob. Itt is rtem a „sprols” okt, de vlemnyem szerint egy ptdob nem dobott volna sokat az ron. (Vagy csak elknyeztettek eddig a 2-3 ptdobbal rendelkez modellek?)
|
Csapgybl kett, dobbl egy jr az orshoz |
Mint emltettem, a folyk partjrl – idjrsi igazolssal – kedvenc teszttavamra szorultam. Ha mr gy alakult, hozzuk ki a szettbl, amit lehet! Egy korbban mr bemutatott szerelkkel hasznltam a botot. Ezzel a szerelkkel bolognai bottal a part kzelben, s akr viharos szlben is stabilan tudunk horgszni. A szerelk lelke egy test nlkli waggler sz, esetemben 3 grammos szabad terhelhetsggel. Az orsra sllyed zsinrt csvltem, s az szt egy fix csatlakozba erstettem. Az lmozst 5 db nagymret srtbl – ezeket egybehztam – s egy, a forg fl tett No 6 mret jelzvel alaktottam ki. Az elke hosszt 30 centire szabtam, erre egy 10-es mret bls, klasszikus pontyoz horgot ktttem. A csalit, ami 2 szem kemny ftt kukorica (Timr Mix Seed) volt, egy szilikon „csonk” segtsgvel a horog blbe hztam. A horgszat rendkvl egyszer. Nem kell 30-40 mterre dobni, elegend csupn 10-15 mterre belendteni a szerelket, majd a spiccel a zsinrt a vz felszne al rntani. A bot vgt rdemes ersebb szl esetn a vz alatt tartani, gy feszes, gyors kontaktust tudunk tartani az szval, s a szl ereje sem fogja elhzni a csalinkat az etetsrl. Mivel egy kimondottan olcs rfekvs szettet prbltam, magt a pect is igyekeztem „economy” zemmdban megvalstani. Etetsknt is mindssze fl zacsk mzes Timr Seed ftt kukorict szrtam az sz kr.
|
Az etetst sem cifrztam |
A tvolsg s a nehezebb tengeriszemek miatt nem volt szksg cszlira, egyszeren kzzel szrtam be a csalogatsnak sznt elesget. A szerelket belendtettem, a zsinrt elsllyesztettem, s mr csak a jelentkezk rkezst kellett vrnom. A tvolbl szoks szerint viharfelhk kzeltettek, s az g zengse is elre jsolta, knnyen futs lehet a tesztels vge. (Szerintem ez nlam mr nem ldzsi mnia, hanem tny. Ha kilk egy j szerelket kiprblni, tuti a vihar, fldrengs, cunami. Mg j, hogy viharkr ellen is van biztostsom… Igaz, a botba csap villm nem vicces.)
Fl szememmel az eget, msikkal az szt kmleltem. A viharfelhket igen, az szmat azonban nem lttam. A bevgst kveten kvetkezett az igazi erprba a felszerels szmra. A fk azon nyomban vad zenebonba kezdett, s a bot is nylig hajlott a megugr hal alatt. Elg ers szerelket ksztettem, ezrt nem kellett finomkodnom. Tlem szokatlanul, igen erszakosan frasztottam a menekl jszgot. (Na ja, a villmok egyre kzelebb csapkodtak.) A bot bizony a vgletekig volt terhelve, s a kis ors is megkapta a magt. A fotkon jl ltszik, hogy a nylbl hajls nem csak amolyan hangzatos szlogen.
|
Az els kirohans |
|
Alaposan megterhelve, nha nylbl hajolva... |
A hossz bot elnyeit kihasznlva knnyedn tudtam fordtani, irnytani a halat. A burvnyokbl tlve testesebb pldnnyal akadtam ssze. Az ors fkje szpen muzsiklt, de ideje volt szigortani a futsn. A felszerels remekl llta a megprbltatsokat, ekkora terhelst is szpen leveznyelt. A bottal sikerlt egyre kzelebb hznom a frad halat, majd vgl, a hossz nyel mert elnyeit kihasznlva megmerthettem a lelkes tesztelt. Egy szp, kzel 5 kg-os tkrs pihegett a mertben.
|
A hossz nyel mert hasznomra vlt |
|
Nem kimondottan a clcsoport, de elbrt vele |
Pr fott tudtunk csak kszteni, mieltt leszakadt az g. Igazi nyri zpor zdult a nyakamba. Peti bartommal az erny al hzdva vrtuk, hogy csendesedjen az gi lds. Amg jobb sorsunkra vrtunk, n sszegeztem a tapasztaltakat.
|
Leszakadt az g, de legalbb van id elmlkedni |
Ezzel a szettel azok jrnak jl, akik nem szeretnnek slyos ezreket klteni az els bolognai botjukra. Az ors minden tekintetben mlt a nevhez, rhoz mrten egy megbzhat, strapabr darabot kapunk a pnznkrt. A bot – a hossza miatt – kompromisszumok mellett megllja a helyt. Aki a Dunn 4-5 mteres vzen szeretne sztatni, nyilvn hosszabb plct keressen, de aki csak zlelgetni szeretn a bolzst, a megfelel terepen, (csatornk, kisebb folyk) knnyen kaphat zeltt a mdszerbl. A bemutatott „waggleres” mdszerrel pedig brki kiprblhatja, hogy mire is kpes ez a bot, ha a szksg gy hozza. A partkzelben is rdemes nha prbt tennnk. A szp halak nem felttlen vannak tlnk 200 mterre.
|
Hasonlkat kvnok! |
|